Ondernemers die rechtstreeks aan de consument leveren, zijn positief over hun omzetverwachtingen voor 2016. Het gaat hierbij om ondernemers in bedrijfstakken zoals de detailhandel, de reisbranche, de horeca en de autosector. Deze voorzien voor volgend jaar allemaal stijgende omzetten. Dit meldt CBS.
Vooral in de detailhandel, onder logiesverstrekkers zoals hotels en vakantieparken en in de reisbranche verwachten ondernemers vaker een omzetstijging dan in andere bedrijfstakken. Zo verwacht per saldo 46 procent van de detailhandelaren meer omzet in 2016, tegenover 28 procent van de ondernemers in het hele bedrijfsleven.
Het optimisme van de consumentgerichte ondernemer sluit aan bij het gestegen consumentenvertrouwen en de toegenomen consumptie door huishoudens. In oktober bereikte het consumentenvertrouwen het hoogste niveau van de laatste acht jaar. Consumenten hebben mogelijk meer vertrouwen gekregen doordat de koopkracht na jaren van krimp nu weer aantrekt, de arbeidsmarkt langzaam verbetert en de woningmarkt aantrekt.
Detailhandel meest optimistisch over omzet in
2016
De
detailhandelsondernemers behoren tot de meest positieve ondernemers wat betreft
de omzetverwachtingen voor 2016. Vooral de supermarkt- en warenhuisondernemers
zien hun omzet in 2016 stijgen; ruim 60 procent verwacht dit. Van de
winkeliers in elektronica denkt ruim 40 procent dat de omzet zal toenemen.
Deze percentages zijn hoger dan gemiddeld in het bedrijfsleven
(37 procent). Detailhandelsbedrijven die niet vanuit een winkel opereren
zijn minder vaak optimistisch: van de markthandelaren gaat 20 procent uit van
een stijging van de omzet en van de pure internetverkopers 16 procent. Ruim
twee derde van de bedrijven verwacht hier gelijkblijvende omzet.
Meer omzet in reisbranche en horeca
Ook een deel van de
horecaondernemers is zeer positief geluimd. Vooral logiesverstrekkers, zoals
hotelondernemers en verhuurders van vakantiewoningen, voorzien meer omzet in
2016. Meer dan de helft van de ondernemers denkt dat de omzet gaat toenemen.
Ondernemers met een restaurant of café zijn minder vaak positief. Bijna
een kwart van hen verwacht stijgende omzetten in 2016.
In de reisbranche
wordt ook op meer omzet gerekend: van de reisbureaus en reisorganisaties denkt
ruim 40 procent dat hun omzet in 2016 gaat toenemen, terwijl slechts 5 procent
uit gaat van een omzetdaling.
Autosector beste omzetverwachting van de
afgelopen vier jaar
In de auto- en
motorhandel zijn er minder optimisten dan gemiddeld, maar het optimisme neemt
er wel toe. Ruim 30 procent van de bedrijven voorziet omzetgroei in 2016 en
bijna 56 procent verwacht een gelijkblijvende omzet. Zoveel positieve
ondernemers zijn er in deze branche in vier jaar tijd niet geweest. De handel
in auto-onderdelen heeft met bijna 45 procent de meeste ondernemers die een
omzetstijging verwachten, de garages met bijna 22 procent de minste.
Verwachtingen
werkgelegenheid gunstiger dan voorgaande jaren
Voor het eerst in
vier jaar zijn de werkgelegenheidsverwachtingen in de reisbranche positief. Per
saldo ziet ruim 13 procent van de bedrijven de werkgelegenheid aantrekken in
2016. Ook de horeca is positiever over de werkgelegenheid in 2016. Met
uitzondering van de kantines en cateringbedrijven voorzien alle branches
binnen de horeca per saldo groei van werkgelegenheid.
Detailhandelsondernemers zijn in mindere mate positief gestemd over de groei van werkgelegenheid in 2016, per saldo denkt slechts 3 procent het personeelsbestand uit te breiden. Minder werkgelegenheid wordt voorzien in supermarkten, warenhuizen, tankstations, winkels in consumentenelektronica en webwinkels.
In de auto- en motorhandel zijn er meer ondernemers die krimp van de werkgelegenheid verwachten dan die groei voorzien. Wel is dit aantal kleiner dan voorgaande jaren.