Menu
Sluit

 

eHerkenning

Werk jij al met eHerkenning? Met deze online methode voor ondernemers kun je veilig inloggen op websites van de overheid en gebruikmaken van haar diensten, zoals het aanvragen van een subsidie of een vergunning. In dit artikel leggen we uit wat eHerkenning precies is en hoe je een inlog kunt aanvragen.

Wat is eHerkenning?
Het systeem eHerkenning wordt beschouwd als de opvolger van 'DigiD voor bedrijven'. Het is feitelijk ook een soort zakelijke DigiD: waar burgers privé DigiD gebruiken om veilig in te loggen bij overheidsinstanties, doen bedrijven dat via eHerkenning. 
Het resultaat is dat je, na het ontvangen van jouw digitale sleutel, voortaan een stuk sneller en minder omslachtig zaken kunt doen met de overheid. Het eeuwige gedoe met al die verschillende inloggegevens behoort daarmee ook eindelijk tot het verleden: met eHerkenning kun je namelijk via één persoonlijke inlegsleutel inloggen bij meerdere overheidsinstanties.

Wie maken hiervan gebruik?
Zoals hierboven aangegeven heeft eHerkenning een zakelijke bestemming. Alleen bedrijven die staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel (KvK) - let op: dit is een belangrijke voorwaarde - komen hiervoor in aanmerking.
Als jij je dus nog slechts aan het oriënteren bent op het starten van een onderneming, moet je jouw bedrijf eerst inschrijven in het Handelsregister. Pas daarna kun je een eHerkenningsmiddel aanvragen.

Welke organisaties zijn hierbij aangesloten?
De lijst van organisaties die gebruikmaken van eHerkenning groeit met de dag. Onder andere provincies, gemeenten, waterschappen, diverse ministeries en uitvoeringsorganisaties zijn aangesloten op dit systeem. 
Zo kun je bij het ministerie van Veiligheid en Justitie via eHerkenning online een Verklaring Omtrent Gedrag aanvragen. Hierdoor vallen de kosten aanzienlijk lager uit en de aanvrager hoeft niet langer in de rij te staan bij het gemeenteloket, maar kan zijn zaken ook vanachter zijn computer regelen. 

Hoe vraag ik eHerkenning aan?
Je zou denken dat je hiervoor bij de overheid moet zijn, maar (de inlog voor) eHerkenning wordt uitsluitend verstrekt door een select aantal externe partijen: het bedrijfsleven dus. Onderstaande organisaties zijn de zes officieel erkende leveranciers van eHerkenning:

  • Connectis
  • CreAim
  • Digidentity
  • KPN
  • QuoVadis
  • Z login

Op de officiële website vind je een overzicht van de diensten die per aanbieder worden aangeboden. Hier kun je ook zien welke partij in jouw situatie het relevantst is. Als je in aanmerking wilt komen voor een subsidie van de overheid, is dat wellicht aanbieder A, terwijl voor het aanvragen van een vergunning bij de gemeente de diensten van aanbieder B mogelijk beter aansluiten bij jouw wensen.

Betrouwbaarheidsniveaus
Vanwege de uiteenlopende zaken waarvoor je contact zoekt met overheidsinstanties - denk aan het aanvragen van allerlei vergunningen tot het opvragen van informatie uit het Handelsregister van de KvK - zijn de digitale eHerkenningsleutels onderverdeeld in verschillende betrouwbaarheidsniveaus.

Het ene verzoek vereist nou eenmaal een hoger beveiligingsniveau (en een striktere controle) dan het andere. 

Simpel gezegd is bij niveau 1 een aantal basisgegevens vaak al voldoende, terwijl de betreffende instantie bij niveau 4 veel meer van jouw bedrijf zal willen weten voordat zij de eHerkenning aan jou zullen verstrekken. 

Het niveau wordt door de leverancier bepaald, maar algemeen beschouwd kun je stellen dat het betrouwbaarheidsniveau iets zegt over de deugdelijkheid van: 

  • Het eHerkenningsmiddel: een certificaat (EH4) is sterker dan een gebruikersnaam-wachtwoord combinatie (EH1).
  • De registratie van het eHerkenningsmiddel: een gebruiker die live verschijnt is betrouwbaarder dan een kopietje van een paspoort.
  • De uitgifte van het eHerkenningsmiddel: het middel persoonlijk uitreiken is betrouwbaarder dan dat dit per post wordt toegestuurd [Bron: eHerkenning.nl]. 

Wat zijn de kosten?
In tegenstelling tot DigiD moet je als ondernemer betalen om van eHerkenning gebruik te kunnen maken. Er zijn kosten verbonden aan zowel de aanschaf als het gebruik van het betreffende eHerkenningsmiddel. De precieze hoogte van de kosten is afhankelijk van de aanbieder en de dienst die je wilt afnemen. 

De reden dat eHerkenning niet gratis is, heeft te maken met het feit dat deze kosten enkel worden betaald door de organisaties en ondernemers die van deze dienst gebruikmaken. Bij DigiD ligt dat anders: deze dienst wordt uitgegeven door de overheid en de bijkomende kosten worden betaald met belastinginkomsten. Iedereen betaalt daar dus aan mee, ongeacht of je er nou gebruik van maakt of niet.

Is eHerkenning persoonsgebonden?
Een eHerkenninsmiddel is inderdaad persoonsgebonden en niet overdraagbaar aan andere personen. Dit betekent dat eHerkenning (en de bijbehorende machtigingen) altijd per persoon wordt aangevraagd.

Op deze manier wordt de kans op fraude kleiner en daarnaast heeft een onderneming de zekerheid dat alleen de juiste medewerker bij een overheidsinstantie inlogt om namens die organisatie zaken te doen.  

Het is overigens goed om te weten dat de eHerkenningsleverancier vanaf betrouwbaarheidsniveau 2 een machtigingenregister tot beschikking zal stellen. Hierin kunnen grotere organisaties per dienst laten vastleggen welke medewerkers gemachtigd zijn om eHerkenning te gebruiken.

De machtigingen worden vervolgens per persoon en per dienst afgegeven. Houdt u er rekening mee dat dit alleen kan worden geregeld door een wettelijke vertegenwoordiger (of machtigingenbeheerder) van jouw onderneming.