Menu
Sluit

 

Lichte omzetdaling non-food-markt

De omzet van alle non-food-markten bij elkaar opgeteld laat een lichte daling zien van 1 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De omzetdaling wordt met name veroorzaakt door de markt voor Consumenten Elektronica en IT. Beide markten daalden fors.

Respectievelijk doordat het WK voetbal en de vervanging van Windows XP vorig jaar in deze periode voor een flinke toename van verkopen zorgde. Ook Fashion noteerde een min. Groeimarkten zijn er echter ook; Groot- en Klein Huishoudelijke apparaten, Entertainment en Telecom vertonen al een aantal kwartalen op rij een fikse omzetgroei. De markt voor Toerisme, Boeken en Doe Het Zelf ontwikkelde zich eveneens positief. De nieuwe Smart Home toepassing die in alle markten aanwezig is, zal in de nabije toekomst bijdragen aan omzetgroei. Dit blijkt uit de Q2 rapportage van GfK Retail Reports.

Consumenten Elektronica: TV verkopen in de min
De totale Consumenten-Elektronica omzet daalt in het tweede kwartaal met 14,8 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Deze daling komt grotendeels doordat vorig jaar het WK voetbal in deze periode voor een flinke toename van TV verkopen zorgde.

IT: Omzetdaling van 12 procent door Windows XP effect
In het tweede kwartaal van 2015 verkeert de IT en Office markt nog steeds in zwaar weer. De omzetdaling nam in het tweede kwartaal verder toe tot 12 procent. In het tweede kwartaal van vorig jaar vervingen consumenten massaal hun PC met Windows XP omdat de ondersteuning voor dit systeem werd stopgezet. Deze voor IT & Office belangrijkste groep in omzet laat dit jaar aankopen achterwege hetgeen zwaar drukt op het totale groeicijfer.

Groot- en Klein Huishoudelijk blijven magische groeicijfers vertonen Met ruim 9 procent groei in het tweede kwartaal blijft de toename van de Groot Huishoudelijke apparaten ongekend sterk. Door het koude en natte voorjaar groeide de verkoop van droogtrommels met ruim 10 procent. Ook de productgroepen ovens, afzuigkappen en inbouwkookplaten zorgden voor een grote omzetstijging in de Keuken Retail sector.

De omzet van Klein Huishoudelijke apparaten noteerde ook weer een stevige groei van 6 procent. Consumenten zijn zich steeds meer bewust van een gezonde levensstijl. Dit zien we bijvoorbeeld terug in de sterke groeicijfers van friteuses (zonder olie), sapcentrifuges, en blenders.

Deze subcategorie " kitchen appliances" liet een omzetgroei zien van 4 procent. De subcategorie "home comfort" liet een omzetgroei van 12 procent zien mede door het succes van de verkoop van stofzuigers.

Doe Het Zelf: weer op koers
GfK rapporteert in het tweede kwartaal van 2015 voor het eerst sinds enkele kwartalen weer een omzetgroei van ruim 3 procent. Binnen de bouwmarkten realiseerden de sectoren verf, behang, raamdecoratie en vloeren een stevige groei. Ook hout- en plaatmateriaal, deuren en kozijnen, en bouwmaterialen lieten in het tweede kwartaal een stevige groei zien.

Smart Home: veel verwachtingen voor Smart Home
Veel verwachtingen zijn er voor de Smart Home toepassingen die binnen diverse markten aan het ontstaan zijn. Uit GfK consumentenonderzoek (Smart Home Monitor) blijkt dat inmiddels 32 procent van de consumenten bekend is met de term "Smart Home". Over het algemeen zijn jongeren tussen de 18 en 34 jaar en hoogopgeleiden, het sterkst geïnteresseerd in de aanschaf van dergelijke producten. Het interesse profiel verschilt echter sterk per apparaat! Gemak en besparing zijn één van de belangrijkste redenen voor de consument om dergelijke producten te gaan kopen. Consumenten denken bij Smart Home producten het snelst aan verwarming, verlichting, thermostaat, koelkasten, wasmachines en tv's.