Menu
Sluit

 

Nieuwe wetgeving is een bedreiging voor het MKB

De invoering van de werkkostenregeling (WKR) van 1 januari jl. kan uitdraaien op administratieve problemen. Meer dan de helft van de ondernemers (52 procent) in het MKB verwacht dit. Velen weten er ook nog niet het fijne van, blijkt uit onderzoek.nl. Doel van de WKR is de administratieve lasten van werkgevers te verlichten. Toch ziet slechts 8,5 procent de nieuwe opzet als een verbetering. 

Dat blijkt uit een steekproef onder 896 ondernemers. De WKR wordt vanaf 1 januari 2015 verplicht voor werkgevers. Opvallend is de onbekendheid onder de ondervraagden met de regeling, medio december 2014. Belangrijke begrippen blijken bij velen nog niet bekend. Bijna een derde heeft bijvoorbeeld ‘geen idee’ wat er wordt bedoeld met de vrije ruimte. Ook de begrippen eindheffingsloon, noodzakelijkheidscriterium of de gebruikelijkheidstoets zijn bij ongeveer een derde volledig onbekend. Ook de antwoordoptie ‘nee, niet echt’ is steeds door zo’n 20 procent gekozen. Er zijn ook ondernemers die wel weten wat de WKR inhoudt. Zo’n 45 procent geeft aan ‘helemaal’ te weten waar de begrippen voor staan of weet dit ‘een beetje’. 

Te ingewikkeld
Ook nu kunnen werkgevers al gebruikmaken van de werkkostenregeling. BC.nl vroeg de ondernemers of ze dit al doen en of ze dit bevalt. De grootste groep (38 procent) antwoordt dat deze regeling niet op hen van toepassing is, bijvoorbeeld omdat ze ZZP’er zijn. 28,9 procent weet niet of ze in hun bedrijf de WKR al gebruiken. Bijna 23 procent werkt nog niet met de regeling, maar is dit wel van plan. Een kleine groep (4,3 procent) gebruikt de WKR al, maar klaagt dat deze te ingewikkeld is. 5,7 procent past de regeling al toe en is er tevreden over. 

MKB let op centen 
Aan de deelnemers van het onderzoek werd ook gevraagd welke extraatjes ze momenteel al voor hun personeel hebben. Uit de antwoorden blijkt dat MKB’ers nog altijd flink op hun centen moeten letten. Weinig werknemers krijgen bijvoorbeeld een smartphone, tablet of laptop van de zaak. Op de vraag of hun bedrijf een dertiende maand uitbetaalt, antwoordt bijna 80 procent van de ondernemers dat dat er niet in zit. Ook voor een bonusregeling (68 procent) is vaak geen geld. 

Kerstpakket 
Een pensioenregeling is voor bijna de helft (49,5 procent) van het personeel in het MKB wel geregeld. Ook is er bij veel bedrijven wel een opleidingsbudget, namelijk bij 39,6 procent. Bedrijfsuitjes (43,7 procent) en kerstpakketten (51,5 procent) zijn ook populair. De meeste medewerkers (70,8 procent) krijgen in deze dagen een verrassing van hun baas met een waarde tussen de 25 tot 75 euro.