Menu
Sluit

 

Vertrouwen van consumenten krijgt flinke tik

Consumenten zijn het jaar 2016 in mineur begonnen. Zowel het vertrouwen in de economie als het vertrouwen in de arbeidsmarkt daalde. Over de staat van de economie zijn consumenten nu weer net zo somber als afgelopen zomer. Het arbeidsmarktsentiment daalde zelfs naar het niveau van bijna een jaar terug. Dat blijkt uit de ING Vraag van Vandaag onder gemiddeld 54.200 respondenten per dag. Men gaat uit van een tijdelijke dip: de vooruitzichten voor de Nederlandse economie zijn juist gunstig.

Vertrouwen in economie gedaald
Het vertrouwen van consumenten in de economie is in januari behoorlijk gedaald. Vorige maand hielden optimisten en pessimisten elkaar nog in evenwicht, maar nu hebben de pessimisten duidelijk de overhand. Het saldo – gecorrigeerd voor seizoensinvloeden – komt uit op -5. Dat is het laagste niveau sinds vorige zomer. In de eerste helft van 2015 was er nog sprake van een sterk opgaande trend. Na stabilisering in de tweede helft van dat jaar, begint 2016 nu dus met een sterke daling. Eén van de verklaringen voor het dalende vertrouwen zijn de dalende beurskoersen. De koersen staan wereldwijd onder druk omdat beleggers zich zorgen maken om de Chinese economie, de lage olieprijs en de vooruitzichten voor de wereldeconomie als geheel. Hoewel de vooruitzichten voor de Nederlandse economie juist gunstig zijn, lijken deze wereldwijde ontwikkelingen via de aandelenbeurs ook bij ons hun sporen na te laten.

Vertrouwen in arbeidsmarkt gedaald
Ook het arbeidsmarktsentiment is minder positief dan in voorgaande maanden. Er wordt aangeven dat ze de arbeidsmarktsituatie voor werknemers zien verslechteren. Ook zien ze de werkloosheid om zich heen oplopen. Beide indicatoren zijn teruggevallen tot het niveau van begin 2015. De afgelopen weken hebben veel consumenten waarschijnlijk de berichten zien langskomen over faillissementen van bekende winkelketens, zoals V&D, drogisterijketen DA en schoenengigant Macintosh (bekend van Manfield, Dolcis en Invito). Mogelijk staan hierdoor de banen van duizenden werknemers op de tocht en heeft deze ontwikkeling het arbeidsmarktsentiment negatief beïnvloed.

Nog altijd herstel op arbeidsmarkt
Tegenover baanverlies bij grote faillissementen, waar recent veel aandacht voor was, staan echter ook veel nieuw gecreëerde banen. Deze baancreatie staat vaak veel minder in de directe belangstelling. Toch duiden de meest recente cijfers nog altijd op herstel van de arbeidsmarkt: in het derde kwartaal van 2015 groeide de werkgelegenheid opnieuw en steeg het aantal openstaande vacatures tot het hoogste niveau in vier jaar tijd. Bijna 140 duizend werklozen vonden een baan, tegen zo’n 100 duizend mensen die hun baan verloren en werkloos werden. Sinds de eerste helft van 2014 overstijgt het aantal baanvinders het aantal baanverliezers.

Tijdelijke dip of voorbode van erger?
Wanneer het vertrouwen van consumenten langere tijd zou dalen, kan dat een voorbode zijn van nieuwe economische tegenwind. Maar zover is het nog lang niet. Men verwacht dat er sprake is van een tijdelijk dip, veroorzaakt door een samenloop van zorgwekkende berichten in de media over binnenlandse en wereldwijde ontwikkelingen. Toch zijn de economische vooruitzichten voor Nederland juist behoorlijk positief. Met stijgende koopkracht, aantrekkende werkgelegenheid en herstellende huizenprijzen in het verschiet, zal de consument het hoofd daarom vermoedelijk snel weer oprichten.

Bron: ING